keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Singapore päivät 3 & 4

Singapore on nyt takana päin ja tykkäsin siitä kyllä kaupunkina. Paljon pilvenpiirtäjiä ja muita hienoja rakennuksia. Erityisesti iltaisin kaupungin rakennukset valoineen pääsivät oikeuksiinsa. Julkinenliikenne toimi moitteettomasti ja metro oli meillekin elinehto täälä, sillä Singapore on yhtä keskustaa ja matkat eri nähtävyyksien välillä muutamia kilometrejä. Singapore ei kuitenkan ollut ihan sitä mitä olin odottanut. Ihmiset eivät puhuneet englantia kovinkaan hyvin, vaikka niin olin kuullut jokapuolella väitettävän. Supersiistiä ja hienoa ei ollut kuin muutamalla tietyillä erittäin rikkailla alueilla, kuten paikallisella Wall Streetillä sekä Marina Bayssa, jossa sijaitsi kuuluisa infinity pool hotelleineen. Ehkä oli hieman lapsellistakin olettaa, ettei koko maasta löytyisi roskan roskaa mistään. Toki siistiimpää sielä oli kuin Suomessa. Kaikissa keskuksissa oli monia siivoojia kokoajan hyörimässä ja hinkkaamassa jotain.

Kauppakeskukset olivat aivan valtavia! Yhtäkään ei oikeesti kierretty kokonaan, koska se olisi vaatinut aikaa kokonaisen päivän. Ostoskeskuksia oli myös aivan vierivieressä eli sieltä ei kyllä olisi ostosmahdollisuudet loppuneet kellään kesken. Meidän ei kyllä tullut shoppailtua yhtään mitään kalliin hintatason takia. Minä taisin olla ainut joka osti jotain. Minion syömäpuikot ja neki ChinaTownista 2 dollarilla.

Mutta mitä me siis ollaan täälä tehty. Ninnu jo kertoi ensimmäisistä päivistä joten aloitetaan kolmannesta. Kolmantena päivänä lähdettiin aamupäivästä käymään Little Indiassa metrolla. Kokemus oli pieni pettymys hienon ChinaTownin jälkeen. Mikään ei oikeastaan Little Indiassa kertonut alueen etnisyydestä paitsi sielä olevat ihmiset. Käveltiin yksi pääkatu läpi ja käytiin paikallisessa Halpa-Hallissa. Me taidettiinkin enemmän olla se nähtävyys sielä alueella vaalean ihomme takia. Jonkin matkaa käveltyämme yritettiin löytää jotain ruokapaikkaa mutta kaikkialla myytiin vain kanan varpaita tai kilpikonna keittoa. Jätettiin ne välistä ja jatkettiin matkaa Arab Streetille. Kadun varrella oli muutama moskeja ja kuppiloita. Lopulta epätoivon astuttua kehiin nöyryttiin ja käytiin lounastamassa Subwayssa.

Little India
Little Indian ainoat nähtävyydet eli me
Tästä jatkettiin matkaa metrolla Orchard Roadille. Tämä kyseinen katu oli myös yksi Singaporen hienoimmista alueista Chanellin, Louis Vittonin sekä muiden saman kategorian merkkien myymälöiden ryhmittämänä. Katu oli pitkä ja sen molemmilla puolilla oli kaikkien mahdollisten luksusmerkkien myymälät. Lenkkareissa kun oltiin liikenteessä emme yhteenkään liikkeeseen astuneet sisälle asti. Varaa meillä ei olisikaan tainnut ollakaan muutakun mäkkärin jäätelöihin, jotka söimme kadulla muiden ampuessa rahaa ilmaan. Alue oli kuitenkin näkemisen arvoinen ainakin omasta mielestäni. Illalla käytiin China Townissa syömässä ja Laurikin sai itseään miellyttävää ruokaa.

Maisemia Orchard Roadilla

China Townin jälkeen suuntasimme Sky Gardeniin, joka sijaitsee SIngaporen kuuluisimman hotellin Marina Bayn takapihalla. Skygardenissa on isoja “puita” joita ympäröi kasvallisuus. Iltaisin nämä puut on valaistu aivan älyttömän upeesti. Paikalle meidätki houkutteli alueen valoshow. Oli aika maagista istua näiden puiden alla niiden villkuessa ja vaihtaessa väriä musiikin tahtiin. Tarkoitus olis tämän jälkeen siirtyä yhden puun latvaan rakannettuun baariin nauttimaan maisemista. Laskelmia tehdessämme päätimme kuitenkin nauttia näistä maisemista Marina Bayn katolta. Lippu katolle maksoi 23 dollaria eli joku ehkä päälle 15e. Hotellikompleksi oli niin iso, että oikean oven löytyminen osottautui hieman hankalaksi. Löydettyemme hissi ohjasi meidät 56. kerrokseen. Matka katolle ei kestänyt kuin muutaman kymmenen sekuntia ja korvat menivätkin hississä lukkoon. Ylhäällä maisemat olivat kuitenkin häikäisevät! Kaikki kaupungin valot hohkasivat pimeässä ja näky muistutti kirkasta tähtitaivasta. Suosittelen ehdottomasti käymään täällä pimeässä, sillä näkymät oli unohtumattomat. Jonkun aikaa ihmettelemiseen kulutimmekin aikaa. Ikävä kyllä infinity poolille pääsivät vain hotellin asiakkaat. Tästä huvista olisi saanut muutaman satasen maksaa yöltä, joten pulahtamiset jäivät seuraavaan kertaan.

Sky Garden
Marina Bay hotelli
Maisemat Marina Bayn katolta
Meidän jengi
Tytöt China Townissa

Seuravaana aamuna lähdimme metrolla Sentosan saarelle. Saari on täynnä huvi- ja teemapuistoja sekä maan ilmeisesti ainut aurinkoranta, jonne hiekka on tuotu Hawajailta asti. Ikävä kyllä rantaa emme nähneet mutta sen sijaan vierailemme Under Water Worldissä. Tämä paikka päihitti kyllä mennen tullen Helsingin Sea Lifen. Eniten itse innostuin monista eri meduusoista. Lippujen osto oli hieman häämentävä hetki ku meille selvisi, että hinta olisi 38 dollaria mutta Mastercardilla maksettaessa sai 11 dollarin alennuksen kun muuten Mastercardin käytettävyys Singaporessa oli aika rajoittunutta.

Viimeinen päivä oli aika eläintäyteinen kun illalla suuntasimme vielä Singapore Zoon yösafarille. Oli kyllä jännä kokemus. Eläintarhassa kierrettiin pientä piemeää polkua sademetsän keskellä, jonka varrella eläimet olivat. Hämmentävää oli, että kaikki eläimet henggailivat siinä ihan meidän lähellä niin, että ne oli hyvin nähtävissä, vaikka aitaukset olivatkin isoja. Suurinta hämmenystä loi ehkä lentävät ketut, joiden olemsassaolo selvisi meille vain muutama päivä aikaisemmin. Näiden otuksien kanssa pääsi myös kävelemään samaan aitaukseen. Tässä kohtaa syke ei tainnut olla enää sallituissa rajoissa, sillä ne oli hemmetin isoja!! Sielä ne lentelei ympärinsä meidän päällä ja yhtä päästiin tarkastelemaan noin metrin päästä kun se roikkui puussa ylösalaisin ja tuijotti meitä isoilla silmillään. Myös muiden eläinten aitauksiin pääsi sisälle ihmettelemään. Lisäksi kiersimme eläintarhaa safari tyylillä autoissa istuen isompia eläimiä tarkastellen.

Leopardien kanssa päästiin aika iholle

Eläintarha reissu venyi aika myöhälle ja seuraavana päivänä heräsimmekin pirteinä heti kukolaulun jälkeen ja käänsimme suunnaksi seuraavan kohteen eli Malesian. Toivottavasti ei ollut liian pitkä ja tylsistyttävä teksti!

-Noora

1. Vitsi en kestä ku siel on niiiin paljon kaikkia valoja, huikeen näköstä!

Nauttikaaa ja terkkuja :)

2. Kiitos essi! Toivottavasti sielä Islannissakin on hienot maisemat ;-))